Teknologi

Hjernen er ikke alene

Det er viktig at organisasjoner og bedrifter vet hva deres kunder vil ha. Det finnes forskjellige måter å involvere brukerne på, som for eksempel spørreundersøkelser. Det kan være vanskelig å gjette seg frem til brukernes behov, men det er ikke nødvendig hvis bedriftene bruker de rette metodene for å skaffe brukernes meninger.

Jeff Howe utviklet et begrep som kalles «Crowdsourcing» (Hannemyr, 2015, s. 191). Det vil si at bedriftene gir oppgaver til allmennheten, i stedet for de ansatte. Denne metoden gir bedriften et annet perspektiv, og nye idéer som de gjerne ikke hadde kommet på selv.

Et eksempel på Crowdsourcing er nettstedet InnoCentive.com. Her legger private og offentlige bedrifter ut innovasjonsutfordringer som eksterne personer oppfordres til å løse (Hannemyr, 2015, s. 190). Det er varierte oppgaver, men ofte krever det ekspertkompetanse innen teknologi. Personen som har den beste løsningen får ofte en pengepremie for innsatsen.

Threadless.com er også en nettside som fokuserer på brukerutvikling. De har skjønt at kundene er kreative, og de vil derfor ha hjelp til å finne populære design fra dem. De får derfor eksterne personer til å designe t-skjorter, og brukerne gir poeng til de ulike forslagene (Hannemyr, 2015, s 190). Disse t-skjortene blir fort utsolgt, nettopp fordi kundene har valgt dem selv. Her er det også bare den lagte designeren som får pengepremien (Hannemyr, 2015, s. 191).

Begge disse eksemplene på Crowdsourcing er positive både for enkeltpersoner og for bedrifter. Personer som ikke er i arbeid, eller har kompetanse de ikke får brukt i andre jobber kan prøve seg, og gjerne stikke av med litt ekstra penger i lomma. Dette kan føre til positivt omdømme, og kanskje til at de blir rekruttert til en ny jobb. Bedrifter får ekstern kompetanse, og de kan bruke sine ansatte til andre oppgaver.

Dessverre er det også noen baksider som følge av Crowdsourcing. Personer som deltar kan bruke tid og ressurser på noe de ikke får noe igjen for, og dette kan gjelde for veldig mange. Ledere tenker at denne måten å skaffe seg arbeidskraft på kan spare ressurser, men det er faktisk ganske mye ressurser som må til for å gjennomføre en slik ordning. Det er kanskje hundrevis av bidrag som blir sendt inn, og alle disse må vurderes for å finne det forslaget som fungerer best. En annen fare er at bedrifter baserer seg på dette prinsippet, og ikke har faste ansatte. Dette er en negativ retning for arbeidsmarkedet, fordi det vil føre til færre ledige stillinger. Over tid vil dette også føre til større arbeidsledighet.

I stedet for å søke etter kompetanse blant folk som ikke er ansatt i bedriften, burde bedrifter ansette personer med god kompetanse. I tillegg burde de undersøke hva brukerne/kundene ønsker fra bedriften, slik at de kan gjøre det så brukervennlig som mulig.

crowd
Fotograf Ralf Appelt: https://www.flickr.com/photos/adesigna/4983863106/in/photolist-8ApASf-RKMHQh-coE3AY-biSUv4-biT6sx-biTbCM-929qcK-92abzP-aorALA-4xxiHW-9jqE2W-4qwEVL-jpw4wJ-4m9JMC-4phFSZ-8hi4i2-7Rnp6t-joDKzZ-c3kbh9-a3quUN-9nvmKw-juNbkD-6hDXRt-2jv1f8-4rjzLe-aetkGY-mXDio7-biTejH-biTgkB-biSUpa-biTbJz-fjqKQv-7gRhZM-bWb4ww-ofpLGS-akA1vg-akzVct-akA77i-akzPZH-akCNsA-4k68EL-akA5vx-akCBZN-akz88X-akzPeF-akzT4P-2jzoGj-2jzoME-4r4dFF-9kw3SZ
Advertisements

4 thoughts on “Hjernen er ikke alene

  1. Du har en intro som får meg til å ville lese mer, siden du får frem at det er noen metoder som vil være effektive for å skaffe seg kundenes meninger. Videre syns jeg at det er veldig bra at du forklarer hva crowdsourcing er, da dette er et begrep kanskje ikke alle har hørt om. Jeg syns også du kommer med gode eksempler på bedrifter som tar nytte av denne metoden, noe som også gir en mer forståelse av begrepet. Som du skriver her, så finnes det både positive og negative sider ved bruk av metoden. Det krever, som du sier, en god del tid og ressurser for brukerne å produsere gode ideer, som kanskje ikke blir brukt. Dette vil kunne gi en negativ effekt. Det positive som du nevner, at man har mulighet til å tjene litt penger om din ide blir valgt, og kunne bruke tiden sin på noe, om en ikke har jobb. Det vil derfor både være positive og negative sider ved en slik ordning, men sånn jeg ser det, vil det for det meste være positivt 🙂 Et godt og reflektert innlegg!

    Lik

  2. Jeg synes du er inne på et viktig poeng når du trekker frem faren for at bedrifter undervurderer sin egen ressursbruk ved crowdsourcing. Jeg tenker at i de fleste tilfeller må settes av mye ressurser til å administrere et crowdsourcing-prosjekt for at det skal bli vellykket. I mange tilfeller bør det vel sees på som et markedsføringstiltak, like mye som et forsøk på å skaffe seg gratis arbeidskraft og lettvint tilgang på de brilliante ideene. Hvis ikke vil fort prosjektet mislykkes og gi bedriften et dårlig og lite seriøst inntrykk. De to bedriftene, innoCentive.com og threadless.com, som du trekker frem, er kanskje blant de som virkelig har lykkes i å sette crowdsourcing i et effektivt system ved å utnytte ekspertkompetanse og kreativitet i befolkningen til sin egen fortjeneste. For mange andre bedrifter som driver nettbaserte idedugnadstjenester, er kanskje markedsføringsverdien og innsyn i kunders preferanser like viktig som selve resultatet av idedugnadene.

    Lik

  3. Hei Rebekka!
    Godt skrevet om ”crowdsourcing”, her får du med mye viktig for å forstå hva dette begrepet går ut på. Liker at du har tatt med eksempler fra forskjellige bedrifter/nettsider som tar i bruk ”crowdsourcing”, og forklarer hvordan de tar det i bruk. Du reflekterer også godt over de positive og negative sidene med ”crowdsourcing” – bra!
    Liker også at du trekker en konklusjon med at bedrifter burde ansette mennesker med riktig kunnskap for jobber, slik at den blir gjort på en ordentlig måte.

    Likt av 1 person

  4. I innledningen din røper du ikke hva innlegget egentlig handler om, noe som gjør at man må lese videre for å finne ut av dette. Det er en interessant måte å få leseren til å henge med videre. I neste avsnitt forklarer du enkelt hva crowdsourcing er. For å forstå hvordan denne metoden fungerer har du med to gode eksempler. Du kommer med gode argumenter for hvorfor crowdsourcing både er positivt og negativt, og det er viktig. Synes du skriver et svært oversiktlig og godt innlegg.

    Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s